2014-04-12

Skogsarbete och lydnad

Idag åkte jag och Ulla till Borlänge för att möta upp Camilla och Bitte.

Uppletande: Körde fyra grejer på rad, för första gången. När Basta hitta det första föremålet och var på väg in så fick hon lukt på ett till föremål och bytte. Så detta måste vi träna på.

Spår: Ulla gick mitt spår och la ut 3 skogspinnar. Jag ville inte ha något slut eftersom min plan var att belöna när hon spårade bra och då bryta. Det är nyttigt att andra går ens spår så man får känna noll kontroll. Basta spårade bra men slog lite grann, det berodde säkert på blåsten. Vi tog in alla pinnar.

Lydnad: Jag valde att träna friaföljet, framåtsändandet, krypet, skallet och inkallning med ställandet.
Friaföljet- Jag har försökt att höja henne här med lek. Jag vill att hon ska vara intensivare och jag tycker att jag har lyckats. Jag ska träna separat på att tajta till högersvängarna lite grann.
Framåtsändandet- Körde med target platta. Basta sprang ut fint till targeten. Jag belönade där en gång sedan ställde jag upp henne vid plattan och gick sakta gåendet som också gick bra. Ska nu försöka jobba ihop delarna. Tänket börja jobba bort targeten.
Krypet- Gick jätte bra. Dags att börja vinkla åt båda hållen.
Skallet- Fick ett tips som jag ska prova då hon inte sitter helt stilla med frambenen, annars gick det bra. Ska nu börja växla mellan skall och tyst.
Inkallning med ställande- Detta är vårt moment 22. Jag la upp en plan för ett tag sedan som innebar att träna mycket på stå och det innebär att alla fyra tassar är låsta. Idag sa jag till kompisarna att jag ville  prova att stanna henne för att se om träningen gett resultat. Basta gör då ett jätte bra stopp!! Jag blev så jävla nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar