2013-11-09

Spårkurs med Tobias Gustavsson

Äntligen, den efterlängtade spårkursen för Tobias. Mitt mål är att Basta ska klara av att spåra igenom stan mitt på dagen. Vi har tränat raka spår ca 30-70m och i bland med föremål. Nu vill jag ha tips på hur jag ska komma vidare. Alla deltagare fick lägga ett spår då Tobias följde med runt och tittade. Jag började på gräs (första gången vi spårar på gräs) några meter innan vi kom in i skogen. Det kändes bra som vanligt.

Tobias kommentarer: Spåret var för lätt för Basta tyckte han och jag måste göra svårare spår. Sedan sa han att:
Basta har fin teknik när hon spårar
- Hon är spårglad
- Jag har ska ha mindre föremål i spåret
- Han tyckte också att jag skulle byta markeringar

Efter spåret blev det föreläsning om spår och den baserades på boken "Spårhunden och lukterna" av Tobias m fl. Jag gillar Tobias eftersom det ligger riktig vetenskap bakom, vilket jag gillar. Efter föreläsningen var det dags igen för spår. Vi var sex stycken deltagare med hund och alla vi spårade kors och tvärt över appellplanen. Det var häftigt!

Andra spåret: Jag la ett spår ca 50 m på gräs med inget föremål i spåret, där emot belönade jag två gånger i spåret. Hon spårade jätte fint!

Tobias kommentar: T tyckte att jag skulle göra svårare spår för henne. Han föreslog att jag skulle göra underlagt skiften till nästa spår.

Tredje spåret: Jag startade ca 3 m på gräs sedan övergick spåret på singel, vidare upp på en trappa och fortsatte sedan ut i skogen en bit.

Tobias kommentar: T sa att det såg väldigt fint ut och frågade om någon annan hade lagt spåret? Nä, sa jag. T tyckte att jag skulle prova en annan spårläggare samt med föremål i spåret.

Fjärde spåret: En kurskompis la ett spår på den mycket "smittade" appellplanen. Hon la två små föremål som Basta markerade väldigt fint.

Jag är överraskad hur man kan lägga så många spår på en appellplan (huller och buller) och hundarna klarade av sitt spår ändå fast att spåret var fullt med "gamla" spår kors och tvärs. Det var läckert!


Femte spåret: Vi avslutade kursen med vi skulle lägga ett skogsspår åt varandra med någon svårighet som förare skulle gissa, vad det var för svårighet och vart i spåret.  Detta spår gick inge bra.
Tobias kommentar:Spårstarten är viktig, får man redan strul i den så kommer man garanterat få det i spåret också. 

En mycket bra kurs och massor med motivation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar