2013-09-08

Skydd debut

Idag var det den stora dagen, vår skyddsdebut på Botkyrka bk.

Dagen började med spåret, fortsatt av budföring och platsliggning. Vidare blev det pause för lunch och sedan avslutades dagen med lydnad och skydd.

Vid påsläppet till spåret säger ena domaren att han ser människor i skogen och frågade de andra i domargänget om människorna går på leden. De svarade att de gick på leden. Jag tänkte inte så mycket på det utan släppte på Basta på spåret. Efter 100 m med en pinne med oss kom vi till leden. Basta gick upp på leden och spårade först åt höger och sedan åt vänster. Då säger jag åt henne att komma och vi backar ner till spåret där jag visste att hon spårade. Sedan blev det pannkaka. Basta vill dra i riktning mot leden hela tiden, men jag håller emot. Jag bryter efter ett tag. Väl ute på vägen där min spårmottagare står får jag reda på att spåret hade gått över leden. Det där med att lita på hunden försvann och jag sabbade allt! Nå väl jag valde att fortsatta för att jag skulle få erfarenhet. 

Budföringen gick kanon, högsta betyg.
Platsliggning gick kanon, högsta betyg.

Efter lunchen var det lydnaden. Den kändes bra, men vi hade flera missar bland annat fick jag kommendera ner henne ligg 3 ggr på krypet, onödiga poängavdrag. Vi hade en bra känsla genom hela programmet och det var verkligen "vi"!!

Dags för skyddet. Fy vad nervös jag var. Var mest nervös för transporterna då jag vet att dem är si så där. Transporterna kändes kanon, den bästa på väldigt länge faktiskt. Publiken tyckte att det såg väldigt lungt och fint ut. På fasttagandet ger hon en stöt på sidan av figgen vilket gör att hon flyger fram och förbi honom, då vänder hon om (hon blev lite sur) och ger honom en stöt i magen. Detta får alltså hunden inte göra! Sedan hade vi bevakningen som gick bra enligt min mening. Domarna tyckte hon hade lite klena angrepp. 

Summan av kardemumman blev det en kanon dag. Träffade hel mysiga människor och fina hundar. Jag hejade på Ann och Udda och följde dem genom deras tävling. De tog CERT!! Grattis, grattis!! Så kul och se dem då det var länge sedan. Udda har blivit en helt annan hund i skyddet. Ni är så värda det dära certet!

Nu tackar jag för mig och ska ta och fundera hur jag ska fixa till spåret. Jag fick väldigt fina tips av en tjej på tävlingen som jag ska prova. Återkommer om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar